Патріотичне виховання
Патріотичне виховання за своєю природою – інтегральне, оскільки об`єднує в одне ціле всі сторони розвитку особистості: моральну, трудову, розумову, естетичну, фізичну.
Воно формується поступово під впливом навколишнього середовища та інших виховних чинників. Бути патріотом – означає любити материнську мову, свій дім, батьків і усіх людей, природу рідного краю, звичаї, шанувати традиції народу,людську працю,прагнути не лише зберігати духовні скарби народу, а й примножувати їх. Саме ці проблеми і є визначальними у громадському вихованні дітей дошкільного віку.
“Патріотизм – це, образно кажучи, сплав почутя й думки, осягнення святині – Батьківщини – не тільки розумом, а й передусім серцем…
Патріотизм починається з любові до людини,
Патріотизм починається з колиски.”
(Василь Сухомлинський)
Людина сильна своєю громадянськістю, , своїми почуттями любові до рідної землі, до духовних надбань свого народу. Дитина набирається вражень та знань про навколишнє: про близьких людей,про свою милу Батьківщину, які залишають у душі її незабутні спогади на все життя.
Патріотизм – це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам. Слово походить від грецького “патрс”, що означає “земля батька, предка”.
Вихованя любові до своєї країни ми поєднуємо з поданням дитині елементарних знань про державу і право, про національну символіку – Державний герб, Прапор, Гімн, з вихованням поваги до символів рідної держави. ознайомлення дітей зі звичаями, традиціями, народними обрядами, малими жанрами фолькльору.
Любов до Вітчизни починається з любові до своєї малої Батьківщини – місця, де людина народилася. У цьому звязку, як нам здається, величезного значення набуває визначення мети, завдань, змісту та засобів патріотичного виховання дітей дошкільного віку.
До основних завдань патріотичного виховання старших дошкільників належать:
- формування любові до рідного краю (причетності до рідного дому, сімї, дитячого садка, міста);
- формування духовно – моральних взаємин;
- формування любові до культурного спадку свого народу;
- виховання любові, поваги до своїх національних особливостей;
- почуття власної гідності як представників свого народу;
- толерантне ставлення до представників інших національностей, до ровесників. батьків, сусідів та інших людей.
Принципи, яких необхідно дотримуватися в процесі патріотичного виховання дошкільнят:
- Цілісності – єдність навчання, виховання і розвитку з одного боку і системності – з другого.
- Гуманізації – Особистісно – орієнтований підхід до виховання, врахування вікових та індивідуальних особливостей, атмосфера доброзичливості та взаємодопомоги.
- Діяльного підходу – будь – які знання дитина здобуває під час активної діяльності.
- Інтеграції – цей принцип дозволяє об`єднувати аспекти таких наукових і загальнолюдських знань, як музика, малювання тощо.
- Культуровідповідності – грунтується на цінностях регіональної, національної та світової культури; технологічно реалізується через культурноосередковий підхід до організації діяльності дітей.
- Вікового та індивідуального підходу – Цей принцип пропонує вибір тематики занять, прийомів виховання відповідно до особистого досвіду та віку дітей.
- Раціональності – раціональне поєднання різних видів діяльності. які відповідають вікові дитини; баланс інтелектуальних, емоційних і рухових навантажень.
Для ефективного патріотичного виховання дітей у дошкільному закладі використовують різні форми роботи з дітьми, іїніми батьками, педагогами.
Форми роботи з патріотичного виховання:
- Тематичні свята: “День прапора”, “День незалежності”, “День міста”;
- Спортивно – патріотичні ігри – змагання;
- Оформлення народознавчих міні – музеїв у групах;
- Виставка малюнків дітей та батьків “Україна єдина!”;
- Ігровий практикум за участі батьків;
- Ділова гра для педагогів “Сторінками історії України”;
- Педагогічна конференція для педагогів та батьків “Патріотичне виховання”
- Читання художньої літератури відповідної тематики;
- Зустріч з учасниками бойових дій;