Особливості виховання патріотизму у дітей дошкільного віку

«Той, хто забув колиску, з якої піднявся,
щоб піти по землі, хто байдужий до
матері, що вигодувала та виховала
його, нездатен переживати високі
патріотичні почуття»

(В. Сухомлинський)

         Найважливіше у житті кожної людини – її Батьківщина. Виховувати громадську свідомість, патріотичні почуття потрібно змалку. Щоб дитина відчула себе причетною до великої України, необхідно краще познайомити її з традиціями та народними цінностями.

         Видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський зазначав: «Любов до Батьківщини починається із захоплення красою того, що бачить перед собою дитина, чим вона милується, у що вкладає частку своєї душі. Захоплення красою землі, де жили діди і прадіди, де нам судилось прожити життя, повторити себе в дітях, постаріти і піти в землю, яка народила нас, – це найважливіше емоційне джерело любові до Батьківщини».

         Патріотичні почуття в дитини з раннього віку, формуються поступово, під впливом батьків, вихователів, навколишнього природного середовища.

         Свою роботу спрямовую на виховання любові до мами і тата, бабусі і дідуся, до родини. Вчимо дітей поважати старших, шанувати стареньких, бути дружніми з однолітками. З дітьми розглядаємо ляльку-українку, її вбрання, відмічаємо яка вона гарна, граємось з нею. Дівчатка залюбки одягають віночки, спідниці, сорочки-вишиванки та грають в народні, творчі ігри народознавчої тематики.

         Втілюючи доброту в серця дітей, виховання любові до рідної землі, до свого краю, починаю  ще в ранньому віці. В цьому мені допомагає творчість Василя Сухомлинського, ознайомлюю дітей з його творами у відповідності до вікових можливостей сприймання, аналізу, сформованості морально – етичних якостей кожної вікової категорії, навчаю їх помічати красу в довкіллі, дивуватись розмаїттю його кольорів та форм, любові до батьків, родичів, рідної землі. Варто виокремити наступні оповідання: «Колискова», «Тихо, тихо, бабуся відпочиває», «Материнське щастя», «Святковий обід».

         Найсприятливішим для початку систематичного патріотичного виховання є середній дошкільний вік, коли особливо активізується інтерес дитини до соціального світу, суспільних явищ. Саме в цьому віці створюються сприятливі умови для того, щоб поступово розкривати дітям зміст народної і світової культурної спадщини через мистецькі твори, етику людських взаємин, сформувати перший практичний досвід прояву рухів душі стосовно рідних та близьких людей, рідної домівки, рідного краю з його природою, історією і традиціями, рідної мови, – всього, з чого для кожного починається Батьківщина.

         При ознайомленні з природою звертаємо увагу на її красу, розмаїття, багатство. Діти отримують уявлення про те, які тварини живуть в наших лісах, які ростуть дерева, за яким деревом можна відразу визначити Україну («Без верби і калини нема України»), які квіти квітнуть на українських полях і лугах (кульбабка, волошка, мак, ромашка, чорнобривці, деревій, барвінок, безсмертник).

         Важливе значення для виховання патріотичних почуттів у дошкільників має приклад дорослих, оскільки вони значно раніше переймають повне емоційно-позитивне ставлення, ніж починають засвоювати знання.

         Значну роль у вихованні у дітей любові до своєї Батьківщини, свого народу відіграють народні традиції – досвід, звичаї, погляди, смаки, норми поведінки, що склалися історично і передаються з покоління в покоління.

         З вихованцями 6-7 року життя вчимо назви міст та сіл, в яких вони мешкають, знають головне місто країни – Київ. Діти знають, що наша країна велика, гарна: в ній є ліси, поля, гори, ріки та моря. Розповідають,  що вирощують на полях, в садах, на фермах та що з усього цього виготовляють.

         Доброю традицією стало проведення народних свят та обрядів в ДНЗ № 276. Звичайно до участі більше залучаються діти старшого дошкільного віку. Використовуємо різну тематику: «Заспіваймо пісню», «Різдвяні свята», «Хата моя, біла хата», «Заспіваймо колискову», «Тарас Григорович Шевченко» тощо.

         Також у своїй професійній діяльності з метою  виховання патріотичних почуттів у дітей дошкільного віку, використовую багато бесід з дітьми, перегляд слайдів, фотографій про визначні пам’ятки  міста, де ми живемо та  ознайомлюю з видатними людьми нашої країни: Т.Г. Шевченко, Л. Українкою,  Б. Хмельницьким,  І. Франко.

         Для того щоб повернути духовні скарби наших прадідів, ми, батьки і педагоги, повинні допомагати дитині змалечку пізнавати звичаї та обряди свого народу, збагачувати мову скарбами усної народної творчості, знати державну символіку, любити гарну і милозвучну рідну мову.