Підготовка руки до письма

У школі на першому етапі, багато діти, як правило, відчувають труднощі з листом: швидко втомлюється рука, втрачається робоча рядок, не виходить правильне письмо букв, нерідко зустрічається «дзеркальне» лист, дитина не розрізняє «ліво», «право», «лист», «сторінка», «рядок», не вкладається в загальний темп роботи. Ці труднощі обумовлені нерозвиненістю дрібної моторики пальців руки, і недостатньою сформированностью зорово – рухової координації довільного уваги, аналітичного сприйняття мовлення, зорової пам’яті. Все це негативно позначається на засвоєнні програми першого класу. Лист складний навик і в повному обсязі недоступний дошкільникові. А підготовка до навчання письма вимагає особливого педагогічного впливу, збудованого у систему спеціальних ігор, вправ і завдань. Це повинна бути не механічна тренування, а усвідомлена творча діяльність дитини під керівництвом і за допомогою дорослого.

Існують три основних напрямки з підготовки дошкільників до навчання письма:

  1. Розвиток мовлення.
  2. Підготовка до техніки письма.
  3. Аналітика – синтетична діяльність. Процес письма вимагає від дитини не лише фізичних, інтелектуальних, але і емоційних зусиль. Всякого роду перевантаження і пов’язані з ним перевтоми самим негативним чином позначаються на оволодіння графічними навичками і, більш того, на розвитку дитячого організму.

При навчанні письма виникають суперечності між психофізичними особливостями дитини – його швидкою стомлюваністю, швидкою зміною процесів збудження і гальмування та ін. і дидактичними завданнями.

Щоб уникнути негативних наслідків під час навчання письма, мною були підібрані ігри та вправи, що дозволяють кожній дитині поступово, без перевантаження, з максимальним урахуванням їх індивідуальних особливостей підготується до цього роду діяльності. Пропоновані вправи діти виконували вдома під керівництвом батьків, і вихователів у дитячому садку. Для укріплення і розвитку руки, координації рухів корисні такі вправи: застібання та розстібання ґудзиків, зав’язування і розв’язування стрічок, плетіння з ниток, зав’язування вузликів, перекладання дрібних іграшок та робота з дрібними деталями інструктора, всмоктування з склянки води, пересипання дрібних круп і т.д.

Мною були підібрані вправи для розвитку руки такі як:

– «посолити суп» – «катаємо кулька» – «скакалочка» – «урожай»

Мною були підібрані вправи для розподілу м’язової навантаження руки:

Наприклад: «Зірка» – (Настала ніч. Вийшов на небо місяць. Обдивився озирнувся – немає його подружок, жовтих зірочок. Засмутився місяць, засумував. Развесели його, зроби так, щоб на небі запалала якомога більше яскравих зірок.)

– «Осінь»

– «Намисто»

– «Килимок»

Так само були підібрані ігри та вправи для розвитку координації рухів пальців рук.

– «Скакалка»

– «Гребінець»

– «Драбинка»

– «Гонки багатоніжок»

– «Перегони слонів»

– «Зайчик»

– «Собака»

– «Гусь»

– «Кішка»

– «Коза»

– «Кінь»

– «Їжачок»

– «Щука»

– «Вовк»

– «Черепаха»

Процес листи передбачає вміння дитини проводити аналіз і синтез графічного досвіду. Інтерес до графічної діяльності у дітей починає розвиватися досить рано – на другому році життя, тоді малюк вперше бере олівець і виробляє перші маніпуляції на папері.

Починаючи з молодшого віку і протягом чотирьох років я проводжу з дітьми різні пальчикові ігри, що стимулює мовленнєвий розвиток шляхом тренування рухів пальців рук, тим самим виробляється спритність, вміння керувати своїми рухами, концентрувати увагу на одному виді діяльності, кисті рук набувають гарну рухливість, гнучкість, зникає скутість руху, що в подальшому полегшить набуття навичок письма. Граю з дітьми в ігри з крупою, гудзиками, дрібними камінчиками, намистинами. Дітям пропоную сортувати, вгадувати з закритими очима, катати між великим і вказівним пальцем, ці предмети, в більш старшому віці викладання літер з насіння, гілочок, дрібних гудзиків, катаємо олівці з гранями між долонями.

З молодшого віку вчу дітей працювати з ножицями, різати папір прямо, зрізати куточки, а в старшому віці вирізати вже силуети різних предметів, навчаючи силуетному вырезыванию, успішно використовую прийом обведення контуру предмета в повітрі. Розвитку вміння «бачити» предмет в повітрі сприяють систематично проводяться ігри «Вгадай, що малюю», «Загадай, я відгадаю».

Вміння впевнено користуватися ножицями відіграє особливу роль у розвитку ручної умелости. Систематичне вирізування різних фігурок з старих листівок, журналів – корисне і захоплююче заняття для майбутніх першокласників. З молодшого віку користуємося різними книжками, розмальовками, малюванням – трафаретами, виконуючи роботу по розфарбовуванню, дитина не відчуває втоми, він робить це із задоволенням, вільна, хоча його рука виконує ті ж маніпуляції, що і при листі. Малювання різними матеріалами вимагає різного ступеня натиску для того, щоб на папері залишився слід від пишучого предмета. Це теж сприяє розвитку ручної умелости.

Робота з папером, орігамі, плетіння допомагає розвитку точних рухів і пам’яті. З молодшого віку граємо в гру «Розумні шнурочки», а в більш старшому віці виконуємо вироби в стилі орігамі, плетіння килимків зі смужок паперу. Потреба «писати по – письменному» у дошкільнят виражена в меншій мірі, ніж інтерес до читання. Без спонуки і допомоги з боку дорослого 6-7-літні діти практично не засвоюють навичка письма. Формування інтересу до виконання графічних вправ, які готують руку до письма, є важливим завданням підготовки дитини до систематичного навчання в школі.

Формування інтересу до графічних вправ слід починати з ігрової діяльності, ставлячи перед дитиною ігрові та практичні завдання: «Намалюй візерунок по клітинках», «Намалюй візерунок по точкам», «З’єднай крапки» та ін Ці ігрові вправи забезпечують підготовку руки дитини і дають можливість в подальшому виконувати більш складні завдання.

У підготовчій групі (сьомий рік життя) перед дітьми ставляться власне графічні задачі, спочатку прості (обведення елемента букви по точках), потім більш складні (написання елемента букви самостійно). При цьому важливо звернути увагу дитини на те, що він вже багато чого вміє. Звертаючи увагу на успіхи в графічної діяльності, тим самим стимулює інтерес дитини до письмовим вправам, до занять листом.

Досвід графічних рухів дитина набуває, виконуючи різні види штриховок, малюючи, копіюючи малюнки, обводячи контури по точках і пунктирних лініях. При цьому необхідно навчання правильним прийомом дій: вести лінію з верху вниз і зліва на право, штрихувати рівно без пробілів, не виїжджаючи за контур.

Успішність формування графічного досвіду багато в чому залежить від рівня розвитку інших навчально – важливих якостей: здатності приймати завдання і довільно керувати своїми діями; навченості; зорового аналізу і зорово – рухової координації рухів руки; навичок просторової орієнтації.

Вправи на розвиток аналітико – синтетичної діяльності передують роботі з літерами. Педагог пропонує назвати елементи, з яких складені зображення «які елементи?», їх просторове розташування. Аналіз образу букв включає в себе вміння дитини визначати кількість елементів у букві, давати їх характеристику, пояснювати просторове розташування. Наприклад: у друкованої букви А три елемента – дві довгі палички і одна коротка. Синтез образу букв створює образ літери з необхідних елементів. Диференціація образу букв починається з закріплення образу літер. Вона включає в себе наступні ігри та вправи: «Підбери таку ж», «Буква в різних вбраннях», «Визнач на дотик».

Мною був проведений тест на визначення рівня розвитку дрібної моторики рук. За результатами цього тесту було виявлено, що у дітей навички розвитку дрібної моторики рук розвинені в нормі, у двох дітей результати вище норми