Розвиток дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку

Батьків завжди хвилює питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини і як правильно підготувати її до школи. Вченими доведено, що розвиток руки та розвиток мови і мислення дитини тісно зв’язані між собою.

Дрібна моторика рук – це здатність виконувати точні скоординовані дії пальцями і китицями. Навички дрібної моторики необхідні не тільки в побуті, вони мають великий вплив на процес навчання дитини. Саме тому, при діагностиці готовності до школи велику увагу звертають на те, як розвинена дрібна моторика дошкільнят.

У побуті нам щохвилини доводиться вчиняти дії дрібної моторики: застібати ґудзики, зав’язувати шнурки, тримати столові прилади. Однак, як ми вже говорили, дрібна моторика рук важлива не тільки в побуті. Навички дрібної моторики важливі при навчанні письма та малювання: від ступеня розвитку цих навичок буде, зокрема, залежати почерк людини. Крім того, розвиток дрібної моторики тісно пов’язаний з розвитком мови, так як зони кори головного мозку, що відповідають за ці функції, розташовані дуже близько один від одного.

Тонка моторика рук починає розвиватися природним чином ще в дитячому віці, і з плином часу її навички стають все більш складними і різноманітними. Так, дрібна моторика дошкільнят включає в себе безліч дій, що вимагають узгоджених рухів обох рук.

Саме в дошкільному віці на розвиток дрібної моторики слід звертати особливу увагу: до того моменту, коли дитина піде в школу, її  моторні навички повинні бути розвинені на достатньому рівні, інакше навчання в школі буде представляти для неї складності.

Саме тому, розвиток дрібної моторики у дошкільників – невід’ємна частина підготовки до школи. Цей процес можна прискорити різними способами, до найпоширеніших з яких відносяться: пальчикові ігри та пальчикова гімнастика; ігри з дрібними предметами (конструктори, мозаїка, пазли, намистини, рахункові палички і т. п.); масаж і самомасаж пальців і кистей рук; заняття ліпленням, малюванням, різними видами рукоділля; розвиток елементарних навичок самообслуговування ( застібання і розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків і т. п.); ляльковий театр з рукавичок ляльками; вправи на обведення контурів предметів, штрихування, розфарбовування, малювання по клітинках і трафаретами.

Розвиток навичок дрібної моторики можна поєднувати з трудовим вихованням дошкільника. Можете довірити дитині змотувати в клубки ваші нитки для в’язання або перебирати крупу для каші – це корисно для його дрібної моторики. До того ж, дитина буде гордитися, що допомагає вам по будинку.

Щоб дрібна моторика дошкільнят розвивалася правильно, заняття мають бути регулярними. Не варто думати, що це забере у вас так вже багато часу: багато занять абсолютно не вимагають присутності батьків. Ваше завдання – лише надати дитині необхідні матеріали, далі вона сама прекрасно розбереться.

Звичайно, це не означає, що дитина повинна весь час бути надана сама собі. Необхідно виділити час і для спільних занять. Пам’ятайте: дитині важлива ваша підтримка. Якщо у неї  щось не виходить, не потрібно лаяти її за це, краще допоможіть. Заняття повинні проходити в доброзичливій обстановці і приносити дитині радість, тільки так вони дадуть плоди.

Якщо навіть регулярні заняття не допомагають, необхідно звернутися до фахівця: іноді порушення дрібної моторики можуть бути ознакою відставання в розвитку або навіть симптомом захворювання.