Зміст діяльності за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років “Дитина”
Перша молодша група “Крихітки” (3-й рік життя)
Зміст педагогічної роботи
- Учити правильно користуватися образотворчими засобами: кольоровою крейдою, пензликами, м’якими олівцями.
- Пропонувати техніки малювання: долоньками, пальчиками; водою; штампами, крейдою, гуашевими фарбами, олівцями.
- Навчати дітей елементарних способів створення зображення на папері, використовуючи лінії, плями, крапки, мазки та їх поєднання.
- Розвивати формоутворювальні рухи руки, дрібну мускулатуру пальців рук.
Орієнтовна тематика завдань
- «Подорож до країни фарб»,
- «Сонечко»,
- «Парасолька»,
- «Повітряні кульки»,
- «Фруктовий натюрморт»,
- «Зимовий ліс»,
- «Новорічна ялинка»,
- «Хурделиця»,
- «Букет для мами»,
- «Сонячні зайчики»,
- «Яблуні цвітуть»,
- «Дощ»,
- «Макове поле».
Друга молодша група “Малята” (4-й рік життя)
Зміст педагогічної роботи
- Вчити дітей передавати у малюнку форму і колір предмета; малювати прямі, похилі й округлі лінії; зафарбовувати зображення широкими мазками.
- Використовувати нетрадиційні техніки малювання (штампування, малювання пальчиками, долоньками, по вологому, крихітними повітряними кульками).
- Вчити використовувати білу фарбу для утворення відтінків кольору, пензлик — для домальовування окремих елементів зображення (наприклад: гарбуз дитина малює «печаткою-картоплинкою», а хвостик домальовує пензлем), палітру, кольорову крейду, воскові олівці.
- Вчити дітей розташовувати додаткові зображення на аркуші, узгоджуючи їх з основними елементами малюнка, виконаними вихователем на індивідуальних аркушах або на папері для колективної роботи.
- Продовжувати вчити виконувати індивідуальні і а колективні роботи.
Орієнтовна тематика завдань
- «Сонечко і дощик»,
- «Веселка»,
- «Ходить гарбуз по городу»,
- «Під пеньочком є грибочки»,
- «Листопад»,
- «Зайчик»,
- «Новорічна ялинка»,
- «Палац снігової королеви»,
- «Підсніжники»,
- «Братки»,
- «Гроза»,
- «Салют»,
- «Персики»,
- «Вишеньки-черешеньки».
Середня група “Чомусики” (5-й рік життя)
Зміст педагогічної роботи
- Продовжувати вчити дітей користуватися олівцями, пензлем і фарбами, домальовувати деталі, зафарбовувати предмет не виходячи за його контур.
- Вчити змішувати фарби для утворення іншого кольору, використовуючи ігрові прийоми та нескладне експериментування.
- Навчати розташовувати зображення на аркуші таким чином, щоб воно мало естетичний вигляд; створювати малюнки, використовуючи різні засоби виразності (колір, форму, композицію).
- Продовжувати використовувати нетрадиційні техніки малювання, формувати у дітей естетичний смак.
Орієнтовна тематика завдань
- «Веселка»,
- «Акваріум»,
- «Ваза»,
- «Котик Мурчик»,
- «Жуки сонечка»,
- «Осіннє дерево»,
- «Ялинковий хоровод»,
- «Зимові візерунки»,
- «Посилка з фруктами»,
- «Захід зимового сонця»,
- «Ой летіли ластівочки»,
- «Стільниковий телефон»,
- «Павич»,
- «Тюльпани для мами»,
- «Зоряне небо»,
- «Їжачок»,
- «Загадки із грядки»,
- «Метелики».
Старша група “Фантазери-мрійники” (6-й рік життя)
Зміст педагогічної діяльності
- Продовжувати навчати дітей доцільно використовувати різноманітні засоби образотворчої діяльності залежно від бажаного результату.
- Розширювати уявлення про кольоровий спектр, значення кольору для передачі фактури, настрою, оригінальності зображення.
- Вчити поєднувати різні техніки малювання.
- Вчити малюванню з натури (на пленері), за уявою.
- Вчити використовувати силуети різних зображень для обведення пензликами різних номерів (№ 1,2, 3).
- Навчати технікам зафарбовування, створення тла.
- Вчити елементам декорування предметів, використовуючи українські народні регіональні традиції та сучасні підходи, що застосовуються у декоративно-ужитковому мистецтві.
- Стимулювати дитячу ініціативність, бажання домовлятися, ділитися творчим задумом, узгоджувати дії під час виконання колективних робіт.
Орієнтовна тематика завдань
- «Спогади про літо»,
- «Країна фарб»,
- «Барвистий килим осені»,
- «Декорування дощечки»,
- «Сльози осені»,
- «Відлітають журавлі…»,
- «Кришталевий передзвін»,
- «Афіша на новорічне свято»,
- «Пташиний карнавал»,
- «Майстерня українського народного розпису»,
- «Запрошення на українські вечорниці»,
- «Афіша на свято Стрітення»,
- «Запрошення на Масляну»,
- «Тендітні підсніжники»,
- «Портрет мами»,
- «Рамочка для картини»,
- «Писанка»,
- «Великодня листівка»,
- «Заквітчана земля»,
- «Моє місто – мій дім»,
- «Рушник на щастя»,
- «Зоряне небо»,
- «Оживи казку»,
- «Малюнки на асфальті»,
- «Сестрички-полунички»,
- «Наша грядка»,
- «Наш садочок»,
- «Літній пищик».
Ознайомлення з живописом
- Пріоритетне завдання педагога — упередити у дітей байдужість та емоційну глухоту до мистецтва живопису.
- Знайомити дітей з картинами різних жанрів (натюрморт, пейзаж, портрет, казково-билинний).
- Формувати уявлення про жанри живопису.
- Вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, перспективу, композицію.
- Навчати дітей елементарному мистецькому аналізу творів живопису.
- Давати доступні їм відомості про художників, розвивати креативність мислення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твори мистецтва.
- Навчати дітей чуттєвому сприйманню.
- Стимулювати осмислення дітьми художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.
- Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та і мистецтва в цілому.
Картини
натюрморт:
- К. Білокур: «Жоржини», «Квіти і виноград», «Сніданок», «Натюрморт з хлібом», «Квіти за тином», «Богданівські яблука», «Кавун. Морква. Квіти»;
- О. Шовкуненко: «Букет троянд», «Натюрморт з глечиком і персиками»;
пейзаж:
- С. Жуковський «Осінь. Веранда»;
- В. Ван Гог «Осінній пейзаж з чотирма деревами»;
- О. Шовкуненко «Золота осінь»;
- С. Шишко: «Дніпро восени», «Ранок у лісі», «Весна», «Зима»;
- М. Глущенко: «Перший сніг», «Морозний день», «Повінь», «Весна в Карпатах»;
- І. Грабар «Лютнева блакить»;
- А. Куїнджі: «Рання весна», «Вечірня Україна», «Місячна ніч над Дніпром», «Веселка»;
- П. Суходольський «Весняний пейзаж із заходом сонця»;
- І. Айвазовський: «Чорне море», «Буря», «Дев’ятий вал»;
казково-билинний жанр:
- В. Васнецов: «Іван Царевич на Сірому Вовкові», «Килим-літак», «Снігуронька», «Три царівни підземного царства», «Баба-Яга», «Царівна-жаба», «Кощій безсмертний»;
- М. Врубелії «Царівна Лебідь»;
портрет:
- В. Маковський: «Пастушки», «Портрет української дівчини»;
- І. Труш «Портрет Катерини Грушевської»;
- М. Пимоненко: «Квіткарка», «Різдвяне ворожіння», «Великдень»;
- О. Мурашко «Дівчині І в червонім капелюшку»;
- В. Боровиковський «Портрет Лопухіної»;
- Т. Шевченко «Автопортрет»;
- І. Рєпін «Портрет Наді Рєпіної»;
- В. Серов «Дівчинка з персиками»;
- М. Врубель «Дівчинка на тлі персидського килима».
“Дослідники” (7-й рік життя)
Зміст педагогічної роботи
- Продовжувати вчити дітей доцільно використовувати різноманітні засоби образотворчої діяльності залежно від бажаного результату.
- Розширювати уявлення про кольоровий спектр, значення кольору для передачі фактури, настрою, оригінальності зображення.
- Формувати знання про палітру, навчати дітей самостійно виготовляти фарби (змішуючи сухі барвники з олійними розчинами).
- Продовжувати вчити поєднувати різні техніки малювання, стимулювати до експериментування.
- Продовжувати навчати малюванню з натури (на пленері), за уявою.
- Навчати прийомам використання різноманітних матеріалів як основи для малювання (тканина, штучне скло, кора берези тощо).
- Продовжувати стимулювати дітей до використання українських народних регіональних традицій, що застосовуються в декоративно-ужитковому мистецтві (опішнянський, петриківський, косівський розписи).
- Вправляти у писанкарстві, навчати виписувати традиційні елементи орнаменту («сосенка», «гілка», «дерево життя», «зірка», «риба», «меандр» тощо) на площинному шаблоні та на дерев’яній моделі писанки.
- Стимулювати дитячу ініціативність, творчість, навчати цілеспрямованості для досягнення результату, плануванню дій, створювати умови для втілення творчого задуму дитини.
Орієнтовна тематика завдань
- «Золото ланів»,
- «Палітра художника»,
- «А осінь тихо плакала дощем…»,
- «Листівка з Петриківки»,
- «Подорож кленового листя»,
- «Загадкові вітражі…»,
- «То не білі метелики налетіли, то сніжинки, мов пушинки, землю вкрили…»,
- «Запрошення на новорічне свято»,
- «Мудра сова»,
- «Майстерня українського народного розпису»,
- «Лютнева блакить»,
- «Про що шепочуть зорі»,
- «На світі кращого немає, як тая мати молодая…»,
- «Стояла я і слухала весну…»;
- цикли занять: «Таємниці писанки»,
- «Вбрання для цукерки» (створення ескізів для обгорток),
- «Зацвіла в долині червона калина»,
- «Скринько моя мальована»,
- «Моя улюблена іграшка»,
- «Місто моєї мрії»,
- «Фантастичні звірі» (за мотивами творчості М. Приймаченко),
- «Малюнки на асфальті»,
- «Літо веселкове, літо барвінкове».
Ознайомлення з живописом
- Формувати уявлення про види живопису (монументальний, станковий, декоративний, мініатюрний).
- Продовжувати формувати уявлення про жанри живопису.
- Закріплювати навички розрізнення жанрів (натюрморт, пейзаж, портрет, казково-билинний).
- Знайомити з новими жанрами (побутовим, анімалістичним, історичним).
- Продовжувати вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, перспектива, композиція.
- Навчати дітей елементарному мистецькому аналізу творів живопису.
- Давати доступні дітям відомості про художників, розвивати креативність мислення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твір мистецтва.
- Знайомити дітей з мистецтвом графіки.
- Навчати дітей чуттєвому сприйманню творів мистецтва, стимулювати осмислення ними художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.
- Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та до мистецтва в цілому.
Орієнтовна тематика завдань
- «Квіткова королева» (художньо-педагогічне спілкування за творами К. Білокур),
- «Живописна кухня» (художньо-педагогічне спілкування за творами Ю. Камишного),
- «Осінні пейзажі у творчості українських художників» (за картинами О. Шовкуненка, С. Шишка, М. Бурачека),
- «У світі казок» (художньо-педагогічне спілкування за картинами В. Васнецова);
- «Планета дитинства» (дитячі портрети у творчості К. Фішер),
- «Подорож у країну мрій» (знайомство з мистецтвом графіки на матеріалі творчості Є. Гапчинської),
- «Віхола-хурделиця снігом білим стелиться» (цикл художньо-педагогічних спілкувань за мотивами зимових пейзажів М. Глущенка, І. Грабаря, С. Шишка, І. Марчука),
- «Життя як воно є» (ознайомлення з побутовим жанром живопису на матеріалі творчості М. Пимоненка та Ф. Кричевського),
- «Як оживає казка» (цикл занять з ознайомлення з книжковою ілюстрацією на матеріалі творчості В. Єрко, К. Лавро, К. Штанко, О. Магеровської),
- «Майстер слова, майстер пензля» (художньо-педагогічне спілкування за живописною спадщиною Т. Шевченка),
- «Таємниці театру» (ознайомлення дітей з мистецтвом створення декорацій),
- «Загадка трьох ведмежат» (за картиною І. Шишкіна та К. Савицького «Ранок у сосновому лісі»),
- «Крила, лапи, вуса, хвіст» (ознайомлення з анімалістичним жанром живопису на матеріалі творчості В. Аверіна: «Бій оленів», «Куниці», «Телята»),
- «Мистецтво бачити красу…» (художньо-педагогічне спілкування за матеріалами весняних та літніх пейзажів М. Беркоса: «Яблуня цвіте», «У квітучому саду», «Льон цвіте», «Гречка цвіте», «Липень. Маки розквітають»),
- «Нащадки козацького роду» (художньо-педагогічне спілкування за картинами С. Васильківського «Козача левада», «На варті», «Похід козаків», «Сторожа запорозьких вольностей»),
- «Розмова з морем» (цикл художньо-педагогічних спілкувань за картинами І. Айвазовського «Морський берег», «Дев’ятий вал», «Шторм», «Нічна подорож», «Рибалки на березі», «Бриг “Меркурій”», «Спокійне море»).