Зміст діяльності за освітньою програмою для дітей від 2 до 7 років “Дитина”

Перша молодша група “Крихітки” (3-й рік життя)

Зміст педагогічної роботи
  • Учити правильно користуватися образотвор­чими засобами: кольоровою крейдою, пензликами, м’якими олівця­ми.
  • Пропонувати техніки малювання: долоньками, пальчиками; водою; штампами, крейдою, гуашевими фарбами, олівцями.
  • Навчати дітей еле­ментарних способів створення зображення на папері, використовуючи лінії, плями, крапки, мазки та їх поєднання.
  • Розвивати формоутворю­вальні рухи руки, дрібну мускулатуру пальців рук.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Подорож до країни фарб»,
  • «Сонечко»,
  • «Парасолька»,
  • «Повітряні кульки»,
  • «Фруктовий натюр­морт»,
  • «Зимовий ліс»,
  • «Новорічна ялинка»,
  • «Хурделиця»,
  • «Букет для мами»,
  • «Сонячні зайчики»,
  • «Яблуні цвітуть»,
  • «Дощ»,
  • «Макове поле».

 

Друга молодша група “Малята” (4-й рік життя)

Зміст педагогічної роботи
  • Вчити дітей передавати у малюнку форму і ко­лір предмета; малювати прямі, похилі й округлі лінії; зафарбовувати зо­браження широкими мазками.
  • Використовувати нетрадиційні техніки малювання (штампуван­ня, малювання пальчиками, долоньками, по вологому, крихітними по­вітряними кульками).
  • Вчити використовувати білу фарбу для утво­рення відтінків кольору, пензлик — для домальовування окремих елементів зображення (наприклад: гарбуз дитина малює «печаткою-картоплинкою», а хвостик домальовує пензлем), палітру, кольорову крейду, воскові олівці.
  • Вчити дітей розташовувати додаткові зобра­ження на аркуші, узгоджуючи їх з основними елементами малюнка, ви­конаними вихователем на індивідуальних аркушах або на папері для колективної роботи.
  • Продовжувати вчити виконувати індивідуальні і а колективні роботи.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Сонечко і дощик»,
  • «Веселка»,
  • «Ходить гарбуз по городу»,
  • «Під пеньочком є грибочки»,
  • «Листопад»,
  • «Зайчик»,
  • «Новорічна ялинка»,
  • «Палац снігової королеви»,
  • «Підсніжники»,
  • «Братки»,
  • «Гроза»,
  • «Салют»,
  • «Персики»,
  • «Вишеньки-черешеньки».

 

Середня група “Чомусики” (5-й рік життя)

Зміст педагогічної роботи
  • Продовжувати вчити дітей користуватися олівцями, пензлем і фарбами, домальовувати деталі, зафарбовува­ти предмет не виходячи за його контур.
  • Вчити змішувати фарби для утворення іншого кольору, використовуючи ігрові прийоми та не­складне експериментування.
  • Навчати розташовувати зображення на аркуші таким чином, щоб воно мало естетичний вигляд; створювати малюнки, використовуючи різні засоби виразності (колір, форму, ком­позицію).
  • Продовжувати використовувати нетрадиційні техніки ма­лювання, формувати у дітей естетичний смак.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Веселка»,
  • «Акваріум»,
  • «Ваза»,
  • «Котик Мурчик»,
  • «Жуки сонечка»,
  • «Осіннє дерево»,
  • «Ялинковий хо­ровод»,
  • «Зимові візерунки»,
  • «Посилка з фруктами»,
  • «Захід зимового сонця»,
  • «Ой летіли ластівочки»,
  • «Стільниковий телефон»,
  • «Павич»,
  • «Тюльпани для мами»,
  • «Зоряне небо»,
  • «Їжачок»,
  • «Загадки із грядки»,
  • «Метелики».

 

Старша група “Фантазери-мрійники” (6-й рік життя)

Зміст педагогічної діяльності
  • Продовжувати навчати дітей доцільно вико­ристовувати різноманітні засоби образотворчої діяльності залежно від бажаного результату.
  • Розширювати уявлення про кольоровий спектр, значення кольору для передачі фактури, настрою, оригінальності зо­браження.
  • Вчити поєднувати різні техніки малювання.
  • Вчити малю­ванню з натури (на пленері), за уявою.
  • Вчити використовувати силуети різних зображень для обведення пензликами різних номерів (№ 1,2, 3).
  • Навчати технікам зафарбовування, створення тла.
  • Вчити елементам декорування предметів, використовуючи українські народні регіональні традиції та сучасні підходи, що застосовуються у декоративно-ужитко­вому мистецтві.
  • Стимулювати дитячу ініціативність, бажання домовля­тися, ділитися творчим задумом, узгоджувати дії під час виконання ко­лективних робіт.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Спогади про літо»,
  • «Країна фарб»,
  • «Барвистий килим осені»,
  • «Декорування дощечки»,
  • «Сльози осені»,
  • «Відлітають журавлі…»,
  • «Кришталевий передзвін»,
  • «Афіша на новорічне свято»,
  • «Пташиний карнавал»,
  • «Майстерня українського народного розпису»,
  • «Запрошення на українські вечорниці»,
  • «Афіша на свято Стрітення»,
  • «Запрошення на Масляну»,
  • «Тендітні підсніжники»,
  • «Портрет мами»,
  • «Рамочка для картини»,
  • «Писанка»,
  • «Великодня листівка»,
  • «Заквітчана земля»,
  • «Моє місто – мій дім»,
  • «Рушник на щастя»,
  • «Зоряне небо»,
  • «Оживи казку»,
  • «Малюнки на асфальті»,
  • «Сестрички-полунички»,
  • «Наша грядка»,
  • «Наш садочок»,
  • «Літній пищик».

 

Ознайомлення з живописом
  • Пріоритетне завдання педагога — упередити у дітей байдужість та емоційну глухоту до мистецтва жи­вопису.
  • Знайомити дітей з картинами різних жанрів (натюрморт, пей­заж, портрет, казково-билинний).
  • Формувати уявлення про жанри живопису.
  • Вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, пер­спективу, композицію.
  • Навчати дітей елементарному мистецькому ана­лізу творів живопису.
  • Давати доступні їм відомості про художників, розвивати креативність мислення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твори мистецтва.
  • Навчати дітей чуттєвому сприйманню.
  • Стимулювати осмислення дітьми художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.
  • Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та і мистецтва в цілому.

 

Картини

натюрморт:

  • К. Білокур: «Жоржини», «Квіти і виноград», «Сніданок», «Натюрморт з хлібом», «Квіти за тином», «Богданівські яблука», «Кавун. Морква. Квіти»;
  • О. Шовкуненко: «Букет троянд», «Натюрморт з глечиком і персиками»;

 

пейзаж:

  • С. Жуковський «Осінь. Веранда»;
  • В. Ван Гог «Осінній пейзаж з чотирма деревами»;
  • О. Шовкуненко «Золота осінь»;
  • С. Шишко: «Дніпро восени», «Ранок у лісі», «Весна», «Зима»;
  • М. Глущенко: «Перший сніг», «Морозний день», «Повінь», «Весна в Карпатах»;
  • І. Грабар «Лютнева блакить»;
  • А. Куїнджі: «Рання весна», «Вечірня Україна», «Місячна ніч над Дніпром», «Веселка»;
  • П. Суходольський «Весняний пейзаж із заходом сонця»;
  • І. Айвазовський: «Чорне море», «Буря», «Дев’ятий вал»;

 

казково-билинний жанр:

  • В. Васнецов: «Іван Царевич на Сірому Вовкові», «Килим-літак», «Снігуронька», «Три царівни підземного царства», «Баба-Яга», «Царівна-жаба», «Кощій безсмертний»;
  • М. Врубелії «Царівна Лебідь»;

 

портрет:

  • В. Маковський: «Пастушки», «Портрет української дівчини»;
  • І. Труш «Портрет Катерини Грушевської»;
  • М. Пимоненко: «Квіткарка», «Різдвяне ворожіння», «Великдень»;
  • О. Мурашко «Дівчині І в червонім капелюшку»;
  • В. Боровиковський «Портрет Лопухіної»;
  • Т. Шевченко «Автопортрет»;
  • І. Рєпін «Портрет Наді Рєпіної»;
  • В. Серов «Дівчинка з персиками»;
  • М. Врубель «Дівчинка на тлі персидського килима».

 

“Дослідники” (7-й рік життя)

Зміст педагогічної роботи
  • Продовжувати вчити дітей доцільно використовува­ти різноманітні засоби образотворчої діяльності залежно від бажаного результату.
  • Розширювати уявлення про кольоровий спектр, значення кольору для передачі фактури, настрою, оригінальності зображення.
  • Формувати знання про палітру, навчати дітей самостійно виготовляти фарби (змішуючи сухі барвники з олійними розчинами).
  • Продовжувати вчити поєднувати різні техніки малювання, стимулювати до експери­ментування.
  • Продовжувати навчати малюванню з натури (на пленері), за уявою.
  • Навчати прийомам використання різноманітних матеріалів як основи для малювання (тканина, штучне скло, кора берези тощо).
  • Продовжувати стимулювати дітей до використання українських народ­них регіональних традицій, що застосовуються в декоративно-ужитко­вому мистецтві (опішнянський, петриківський, косівський розписи).
  • Вправляти у писанкарстві, навчати виписувати традиційні елементи орнаменту («сосенка», «гілка», «дерево життя», «зірка», «риба», «ме­андр» тощо) на площинному шаблоні та на дерев’яній моделі писанки.
  • Стимулювати дитячу ініціативність, творчість, навчати цілеспрямова­ності для досягнення результату, плануванню дій, створювати умови для втілення творчого задуму дитини.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Золото ланів»,
  • «Палітра художни­ка»,
  • «А осінь тихо плакала дощем…»,
  • «Листівка з Петриківки»,
  • «Подорож кленового листя»,
  • «Загадкові вітражі…»,
  • «То не білі метелики налетіли, то сніжинки, мов пушинки, землю вкрили…»,
  • «Запрошення на ново­річне свято»,
  • «Мудра сова»,
  • «Майстерня українського народного роз­пису»,
  • «Лютнева блакить»,
  • «Про що шепочуть зорі»,
  • «На світі кращо­го немає, як тая мати молодая…»,
  • «Стояла я і слухала весну…»;
  • цикли занять: «Таємниці писанки»,
  • «Вбрання для цукерки» (створення ескі­зів для обгорток),
  • «Зацвіла в долині червона калина»,
  • «Скринько моя мальована»,
  • «Моя улюблена іграшка»,
  • «Місто моєї мрії»,
  • «Фантастичні звірі» (за мотивами творчості М. Приймаченко),
  • «Малюнки на асфаль­ті»,
  • «Літо веселкове, літо барвінкове».

 

Ознайомлення з живописом
  • Формувати уявлення про види живопису (монументальний, станковий, декоративний, мініа­тюрний).
  • Продовжувати формувати уявлення про жанри живопи­су.
  • Закріплювати навички розрізнення жанрів (натюрморт, пейзаж, портрет, казково-билинний).
  • Знайомити з новими жанрами (побуто­вим, анімалістичним, історичним).
  • Продовжувати вчити вирізняти засоби виразності: колір, колорит, перспектива, композиція.
  • Навчати дітей елементарному мистецькому аналізу творів живопису.
  • Давати до­ступні дітям відомості про художників, розвивати креативність мис­лення, стимулювати бажання самостійно сприймати та невимушено, вільно, нешаблонно оцінювати твір мистецтва.
  • Знайомити дітей з мис­тецтвом графіки.
  • Навчати дітей чуттєвому сприйманню творів мисте­цтва, стимулювати осмислення ними художнього образу, виявленням якого є естетичні судження.
  • Формувати естетичне ставлення до творів живопису зокрема та до мистецтва в цілому.

 

Орієнтовна тематика завдань
  • «Квіткова королева» (художньо-педагогічне спілкування за творами К. Білокур),
  • «Живописна кухня» (художньо-педагогічне спілкування за творами Ю. Камишного),
  • «Осінні пейзажі у творчості українських художників» (за картинами О. Шовкуненка, С. Шишка, М. Бурачека),
  • «У світі казок» (художньо-педагогічне спілкування за картинами В. Васнецова);
  • «Планета дитинства» (дитячі портрети у творчості К. Фішер),
  • «Подорож у країну мрій» (знайомство з мистецтвом графіки на матеріалі творчості Є. Гапчинської),
  • «Віхола-хурделиця снігом білим стелиться» (цикл художньо-педагогічних спілкувань за мотивами зимових пейзажів М. Глущенка, І. Грабаря, С. Шишка, І. Марчука),
  • «Життя як воно є» (ознайомлення з побутовим жанром живопису на матеріалі творчості М. Пимоненка та Ф. Кричевського),
  • «Як оживає казка» (цикл занять з ознайомлення з книжковою ілюстрацією на матеріалі творчості В. Єрко, К. Лавро, К. Штанко, О. Магеровської),
  • «Майстер слова, майстер пензля» (художньо-педагогічне спілкування за живописною спадщиною Т. Шевченка),
  • «Таємниці театру» (ознайомлення дітей з мистецтвом створення декорацій),
  • «Загадка трьох ведмежат» (за кар­тиною І. Шишкіна та К. Савицького «Ранок у сосновому лісі»),
  • «Крила, лапи, вуса, хвіст» (ознайомлення з анімалістичним жанром живопису на матеріалі творчості В. Аверіна: «Бій оленів», «Куниці», «Телята»),
  • «Мистецтво бачити красу…» (художньо-педагогічне спілкування за матеріалами весняних та літніх пейзажів М. Беркоса: «Яблуня цвіте», «У квітучому саду», «Льон цвіте», «Гречка цвіте», «Липень. Маки розквітають»),
  • «Нащадки козацького роду» (художньо-педагогічне спілкування за картинами С. Васильківського «Козача левада», «На варті», «Похід козаків», «Сторожа запорозьких вольностей»),
  • «Розмова з морем» (цикл художньо-педагогічних спілкувань за картинами І. Айвазовського «Морський берег», «Дев’ятий вал», «Шторм», «Нічна подорож», «Рибалки на березі», «Бриг “Меркурій”», «Спокійне море»).