Кольоровий світ фарб

Сучасна дитина народжується й відразу ж потрапляє у яскравий багатоколірний світ. Пізнання цього світу  починається з  сприйняття кольорових предметів та явищ. Усі інші форми пізнання – пам’ять, мислення, уява – будуються на основі образів сприйняття, є результатом їх обробки.

Велике значення у сенсорному вихованні має формування у дошкільників уявлень про сенсорні еталони – загальноприйняті зразки зовнішніх властивостей предметів. Сенсорними еталонами в області сприйняття кольору служать хроматичні («кольорові») кольори спектру (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) та ахроматичні кольори – білий, сірий, чорний.

Хроматичні кольори розташовані в спектрі у певній послідовності від червоного до фіолетового в залежності від довжини колірної (електромагнітної) хвилі. Змішування двох кольорів, які розташовані у спектрі не поряд, дає проміжний між ними колір, а змішування сусідніх кольорів – відтінок (червоно-оранжевий, жовто-зелений та ін.). Хроматичні кольори діляться на дві групи  – теплих (від червоного до жовтого) та холодних тонів (від зеленого до фіолетового). Кожний хроматичний колір або відтінок колірного тону має певну світлоту та насиченість. Світлота – ступінь наближеності даного кольору (відтінку) до білого, а насиченість –  ступінь його чистоти, тобто домішку  до даного кольору сірого тієї ж самої світлоти.

При ознайомленні дітей з відтінками колірних тонів недоцільно розглядати окремо їх світлоту та насиченість. У забарвленні реальних предметів світлота та насиченість змінюються зазвичай одночасно, створюючи різноманітну яскравість кольору. При визначенні відтінків кольору, вказують на їх світлоту (темно-зелений, світло-жовтий), маючи на увазі яскравість.

Недостатньо вміти точно сприймати окремі кольори та відтінки. У природі та витворах мистецтва кольори знаходяться у складних та різноманітних сполученнях. Дитину потрібно навчити обстежувати ці сполучення, відрізняти сполучення теплих тонів від сполучень холодних.

Дуже важливо поєднувати дидактичні ігри й вправи на засвоєння кольору із спостереженнями у природі та різноманітними видами дитячої творчості – малюванням, ліпленням, аплікацією. Це навчить дитину

вдумливо та творчо відноситися до кольору.

Дидактична гра “Однакові та різні”

Мета:

вчити дітей класифікувати різні об’єкти за кольором, доповнювати задані рядки;

закріпити знання кольорів  (зелений, жовтий, червоний, синій, коричневий, сірий).

Завдання для дитини

Назви по черзі все, що ти бачиш у верхньому рядку (зліва направо). Листок, коник, огірок, яблуко та гусінь – всі вони різні за кольором чи однакові? Назви колір.

Яку з чорно-білих картинок потрібно розфарбувати у такий колір? (Жабку).

Назви все, що ти бачиш червоним. Жовтим. Коричневим.

Добери картинку для кожного кольорового рядка.

Подивись уважно та скажи, що може змінити свій колір? (Листок, яблуко…).

Розглянь зображення у «синьому» рядку та поміркуй: вони однакові за кольором чи ні? (Це блакитний і різні відтінки синього).